Vis rapport for

- Et eventyrlig år

Det startet som et studentprosjekt på Universitetet i Agder, men Lisa Gustafsson skjønte fort at refleks i tekstil kunne bli noe stort.

– På veggen her kan du se de nye produktene vi satser på til våren.

Caps, vesker, luer, skjerf og paraplyer med én ting til felles. De lyser opp i mørket. Og nå er det høysesong for reflekser.

Daglig leder i Morild Norway, Lisa Ø. Gustafsson, forteller engasjert om hvordan de jobber for å utvikle produkter som skal øke omsetningen også på vår- og sommerhalvåret. Flere produkter og mer farge.

– De nye paraplyene våre har gått som et skudd, sier hun fornøyd.

Det startet som et studentprosjekt på Universitetet i Agder. Den daværende gründeren skjønte fort at refleks i tekstil kunne bli noe stort. Så stort at de bestilte 16 000 produkter uten å ha solgt et eneste plagg. Under et julemarked på Tresse i 2011 solgte de 500 produkter. Siden ble det nettbutikk og stadig vekst med forhandlere som tok inn produktet.

Fra 2017 ble Morild heltidsarbeid for Lisa. Salgssjef, medeier og ektemann, Øyvind Østvedt var første ansatt.

I dag er de syv ansatte, og i moderne lokaler på Skibåsen er det høy aktivitet på lageret. Mange vil ha Morild under juletreet.

2021 Over all forventing

– 2021 var et eventyrlig år, all time high, sier Gustafsson.

Det var ny rekord på omsetning og lønnsomhet, men så skjedde det noe i markedet på tampen av året. Gustafsson forteller at de merket det på innsalget våren 2022.

– Vi så at det var et helt annet innkjøpsmønster hos forhandleren som satt med store varelagre fra 2021. Vi hadde trodd det kom til å bli mer suppleringer utover høsten. Men på grunn av urolighetene i Europa, med påfølgende ringvirkninger, har vi ikke sett den økningen vi så for oss.  Vi merket det hos forhandlerne som ikke ville supplere.

Selv om innkjøpene fra forhandlere stagnerte, fortsatte nettsalget å øke. Sammenlignet med det siste normalåret 2019, har pilene pekt oppover. Den gangen hadde Morild en omsetning på ca. 9,5 millioner kroner.

– Vi kommer til å gå noe ned fra 2021, men vi budsjetterte med dette. Vi dobler omsetningen fra 2019, og vi ligger også over 2020. 

Konsekvenser av et urolig Europa

– Fraktprisen har tatt helt av. Vi har heldigvis et tett forhold til produsentene våre. Vi måtte være tidlig «på» for å sørge for at vi fikk varene til når vi skulle ha dem. Med krigen i Ukraina forsvant togtransport og det ble fort mangel på containere. Vi har heldigvis en produksjon som ikke er strømkrevende, og derfor har ikke strømprisene hatt noe stor påvirkning for oss.

Men høyere råvarepriser merkes.

– Spesielt på ull som er kostbart. «Ull er gull» det er faktisk helt sant, smiler Gustafsson.

Store ambisjoner

Morild har ambisjoner om å vokse. De har den siste tiden jobbet med å utvikle flere produkter og samtidig oppdatert den visuelle profilen.

– Vi ønsker en større del av omsetningen på våren og sommeren. Vi har gått fra fashion til bredde. Vi satser mer på sportsprodukter, barneklær og turistmarkedet.

På lageret er det full aktivitet fortsatt. Store vogner på hjul fylles opp med fremtidige julegaver og varer. Lisa Gustafsson er i sin mest hektiske tid på jobb.

Hun er likevel realistisk og ser for seg at den økonomiske situasjonen vil jevne seg ut før det fortsetter å stige på nytt.

-Vi jobber bånn gass, og skal fortsette å bygge stein på stein i Morild.

Omsetning i Agder

Utviklingen fra rekordåret og koronaåret 2020 fortsetter i 2021. 

Indeks: 141 (+7) 

* Indeksen er satt til 100 basert på et snitt av årene 2009 til 2011, og viser den relative utviklingen i omsetningen. Tallet i parentes viser endringen siste år. 

2021 |  Omsetning: 18.234.201.000  kr | Driftsresultat: 1.157.193.000 kr | Antall ansatte: 9920 |  Antall selskaper: 1280

Driftsresultat i Agder

Storbyene: Omsetning i 2021

Storbyene: Verdiskaping per innbygger i 2021

Storbyene: Gjennomsnittlig driftsmargin i 2021

Hva med fremtiden? Dette tror bransjen om omsetningen i 2023 (tallene er oppgitt i prosent)

Hva med fremtiden? Dette tror bransjen om lønnsomhet i 2023 (tallene er oppgitt i prosent)

Back to Top