Går mot strømmen

For Hansen & Co ble 2020 det beste året noensinne, mye på grunn av norske sommerturister.

– Da koronapandemien kom, tenkte jeg at uansett hva som skjedde så skulle jeg ikke stenge butikken med mindre det ble lovpålagt. Og sånn ble det: vi holdt åpent, selv om mange rundt oss stengte ned. Vi fikk mange positive tilbakemeldinger på at vi hadde åpent, og folk ringte ned slik at vi kunne gjøre klar varer utenfor som de hentet, sier Anne Fraser Brøvig, daglig leder hos Hansen & Co.

Rekordsommer

Interiørbutikken hadde en omsetning på 20,7 millioner kroner i 2020, noe som var all-time high. Generelt var 2020 et rekordår for handelsbransjen i Agder, med en omsetning på 16,7 milliarder kroner og et driftsresultat på 1 milliard. Brøvig forteller at en svært god sommersesong var avgjørende for resultatet.

– Jeg har alltid vært opptatt av at Kristiansand må jobbe for å tiltrekke seg flere norske turister. I 2020 var alle på ferie i eget land, og det ble bevist at nordmenn er villige til å bruke penger på ferie.

Mens klesbransjen sliter er det blant annet bedrifter som driver med interiør som gjør at handelsbransjen generelt går bra økonomisk. Det toppet seg i 2020.

– Mange var mye hjemme, og med mindre reising fikk flere ekstra midler til å kjøpe nye ting til hus og hjem. Folk rydda og organiserte hjemme, og vi har aldri solgt så mange knagger og knaggrekker som det året, forteller Brøvig.

Droppa nettbutikk

De gode salgstallene fortsatte inn i 2021, men Brøvig tror imidlertid ikke omsetningen kommer opp på samme nivå som året før.

– I høst har det lugga litt mer. I forhold til andre år har handelen holdt seg stabil og god, men det er ikke som i 2020. Det vil nok synes på tallene. Og det blir spennende å se hva som skjer fremover, for julehandelen er avgjørende for oss. Det gir større utslag å gå ned 10 prosent i desember enn 10 prosent i februar, sier hun.

I motsetning til mange andre, har Hansen & Co valgt å legge ned sin nettbutikk.

– Det gjorde vi like før korona. Vi klarte ikke å holde nettbutikken vår oppdatert, og de fleste kundene var lokale. Da tenkte jeg at det var hyggeligere å få de inn i butikken. Etter at vi la ned nettbutikken har egentlig omsetningen økt, forteller Brøvig.

De har imidlertid valgt å satse på sosiale medier for å promotere butikken.

– Instagram er vår beste salgskanal. Vi tar alle bildene selv, og skaper vårt eget univers. Det gjør at alt på bildene kan kjøpes i butikken, og vi opplever ofte at kunder kommer inn, viser bilder og ønsker å ha det «akkurat sånn».

Mer enn handel

Som alle andre bransjer utvikler også handelsbransjen seg stadig.

– Det skjer mye innenfor netthandel og teknologi, men for oss handler det om å være den som inspirerer og gir kundene en hyggelig opplevelse. Vi ønsker at kundene skal komme inn i butikken og kose seg mens de er her. Men vi kan ikke hvile på laurbærene, og må alltid være kreative og komme opp med nye ideer, forteller Brøvig og fortsetter:

– Vi leter alltid etter nye måter å gjøre ting på. Vi har drevet litt med eventer, og blant annet hatt vinkurs, smaksprøver og demonstrasjoner. Dette ble det jo slutt på da koronaen kom, men det var veldig populært og vi ønsker å ta dette opp igjen til våren.

Generasjonsbedrift

Det var Anne Brøvigs oldefar som startet Hansen & Co i 1892. Det hele begynte som jernvarehandel.

– Han startet opp butikken etter bybrannen, hvor folk trengte alt. Så har det utviklet seg gjennom årene, via maling, verktøy og kjøkkenutstyr til interiør som vi driver med i dag.

Brøvig, som selv er fjerde generasjon i familiebedriften, forteller at det kan være tøft å ikke være en del av en kjede.

– Vi må ta noen vanskelige valg. For eksempel har vi kuttet ut merker og varer som kjedene selger til kampanjepris, rett og slett fordi vi ikke kan konkurrere med dem. Kjedene følger trendene tett, og kopierer varer raskere enn før. Tidligere kunne vi være alene om noe i opp til fem år før kopien kom, men nå kommer kopien allerede etter to måneder. Da må vi videre, og finne nye varer.

Omsetning i Agder

Et nytt rekordår for handelsbransjen i Agder, all time-high, både når det gjelder lønnsomhet og omsetning – en tendens vi ser over hele landet i koronaåret 2020.

Indeks: 136 (+24) 

* Indeksen er satt til 100 basert på et snitt av årene 2008 til 2010, og viser den relative utviklingen i omsetningen. Tallet i parentes viser endringen siste år. 

2020 |  Omsetning: 16.733.934.000 kr | Driftsresultat: 1.071.446.000 kr | Antall ansatte: 9231 |  Antall selskaper: 1217

Driftsresultat i Agder

Storbyene: Omsetning i 2020

Storbyene: Verdiskaping per innbygger i 2020

Storbyene: Gjennomsnittlig driftsmargin i 2020

Hva med fremtiden? Dette tror bransjen om omsetningen i 2022 (tallene er oppgitt i prosent)

Back to Top